Vuoden Tyyne 2020

29.10.2020

Vuoden Tyyne Kristiina Laukkanen

Varsinais-Suomen Tyyne 2020 Kristiina Laukkanen Salosta

Kristiina on suorittanut Salossa terveydenhoitajan tutkinnon ja valmistunut vuonna 2006. Kristiina on työskennellyt koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa Salon terveyskeskuksessa tammikuusta 2007. Lisäksi Kristiina on työskennellyt laadunhallintatyön parissa ja vetänyt painonhallintaryhmiä. STHL:n luottamusmiehenä Kristiina on toiminut v. 2014 alkaen. Paitsi työhönsä, niin myös luottamusmieheksi hän on ”äärest sopiva”.

Lähityökaveri kertoo, että lähes symbioosiksi muodostunut yhteistyö lähti käyntiin, kun Kristiina valittiin toimeen Halikon kouluterveydenhuoltoon; ”Ei ollut sellaista hommaa, etteikö oltaisi saatu järjestettyä ja sujumaan eikä semmoisia hankaluuksia ja harmeja etteikö niistä olisi yhteistuumin ja (rankalla) huumorilla selvitty.”

Kristiina ei ole mikään eilisen teeren tyttö vaan lämpöinen, sydämellinen, äidillinen (pikkuoppilaille joskus todellakin tarpeen), ammattitaitoinen, suoraselkäinen, avarakatseinen ja luotettava terveydenhoitaja.
Hän on innostuva ja innostava työtoveri, jolla on jalat maassa ja sana hallitusti hallussa siinä kohtaa, kun muilla alkaa karata mopo ja aletaan hermostua ”tyhjästä”.

Miten ihminen voikin nähdä uusissa työhaasteissa oikeastaan vain mahdollisuuksia? Kristiinan kuolemattomia lausahduksia: ”No, työnantaja nyt haluaa meidän tekevän tätä näin” (”turhaa” hommaa tai typerästi…) ja ”Hengitetääs taas”. Hän löytää kaikesta aidosti jotain positiivista; ”No mutta ajattele miten hienoa, että...” Kristiina on luottokollega, häneltä saa aina apua ja tukea. Hän saa tuntumaan hommat vaivattomilta; ”sen kun tekee ni se on siinä”-tyyppisesti.

Kristiina on yli 10 vuoden ajan ollut aktiivinen terveydenhoitajayhdistyksen jäsen, hallituksen jäsen ja varapuheenjohtaja ja saanut muitakin innostumaan mukaan toimintaan ja terveydenhoitajaliittolaisiksi. Salon paikallisosastossa Kristiina toimii tällä hetkellä rahastonhoitajana. Lisäksi hän on ollut mukana Akavan alueverkostossa.

Työhyvinvointi vaatii rentouttavaa ja kivaa vapaa-ajan tekemistä ja senkin Kristiina hallitsee mallikkaasti. Hauskoja juttuja olemme kuulleet mm. käly-risteilyistä ja Lapin reissuista. Kristiina on aktiivinen liikkuja ja kuntoilija, itämaista tanssia, rivitanssia, lavista, lavatansseja, reippaita lenkkejä. Puutarhan ja metsän antimet kerätään talteen ja hillotaan, kuivataan, jne. Hän on kierrätyskuningatar; vanhoista T-paidoista voi tehdä uuden tai leikata matonkuteiksi ja virkata matoksi, kahvipusseista saa tehtyä pannunalusia ja ihania kasseja, napeista koruja. Lapsia on viisi ja lapsenlapsiakin jo useampi, kaikki sydäntä lähellä.

Oikeastaan on aivan sama, mitä Kristiina puuhaa, töissä tai vapaalla, ryppyotsaisuutta ei näy, hymy on korvissa!

Vuoden Tyyne Kristiina Laukkanen