Vuoden Tyyne 2022

21.11.2022

Varsinais-Suomen Terveydenhoitajayhdistyksen Tyyne 2022

Hanna Gustafsson

Olemme viettäneet neuvolan 100-vuotis juhlavuotta. Valinta vuoden Tyyneksi kohdistui tällä kertaa pitkän linjan neuvolatyötä tehneeseen Hanna Gustafssoniin.

Hanna on valmistunut terveydenhoitajaksi 1989 ja liittynyt terveydenhoitaja liittoon jo opiskeluaikana ja ollut aktiivisesti liiton/yhdistyksen toiminnassa siitä asti.

Hanna aloitti valmistumisen jälkeen sijaisena Naantalin avoterveydenhuollossa. Teki alkuun töitä monella sektorilla sekä Naantalissa että saaristossa. Vakinaistettiin kuitenkin nopeasti neuvolaan. Työskentelee edelleen Naantalin seksuaali- ja äitiysneuvolassa. Asiakkainaan eri-ikäiset asiakkaat vauvasta ikäihmisiin.

Tässä muutamia esimerkkejä Hannan työuralta. Hanna on ollut mukana kehittämässä mm. laajennettua perhevalmennus mallia, teiniäitien pienryhmää, varhaiskasvatuksen perheryhmän tukiryhmää, perhesuunnitteluneuvolan nimikemuutosta seksuaalineuvolaksi sekä nyt uutena maksuttoman ehkäisyn kokeilun toimeenpanoa.

Hanna on ollut terveydenhoitajaliiton toiminnassa mukana koko uransa. Niin hallituksen jäsenenä, sihteerinä, opiskelijavastaavana, virkistystoimikunnan jäsenenä kuin edustajana liiton työvaliokunnassakin.

Työkavereiden innostamana lähtenyt mukaan Naantalin kunnallispolitiikkaan ja tullut valituksi Naantalin kaupunginvaltuustoon v.2005. Toimii siellä edelleen ja vie hienosti eteenpäin ennaltaehkäisevän terveydenhuollon tärkeyttä.

2022 tuli valituksi ainoana terveydenhoitajana Varsinais-Suomen hyvinvointialueen valtuutetuksi. Toimii siellä lasten- ja nuorten lautakunnan jäsenensä.

Hannalle perhe ja läheiset ovat erittäin tärkeitä. Hän on lämmin, topakka ja aikaansaava äiti, rakastava ja huolehtiva puoliso ja tytär. Hanna on vieraanvarainen ja loistava emännöimään kaikenlaisia juhlia.

Usein tulee miettineeksi, miten Hanna saa kaikki vuorokauden tunnit, viikon päivät ja kuukaudet riittämään kaikkeen siihen, miten paljon jakaa omaa aikaansa itselle niin tärkeiden asioiden eteen. Hanna lataa kuitenkin akkujaan vapaa-ajalla liikkuen, kulttuurin, perheen, ystävien ja meren äärellä.

Terveydenhoitajan työtä Hanna tekee suurella sydämellä ja antaumuksella asiakkaiden parasta ajatellen. Hän on tunnollinen ja rautainen ammattilainen. Hän joustaa ja saa paljon aikaiseksi, usein jopa oman aikataulunsa kustannuksella. On helposti tavoitettavissa sekä helposti lähestyttävä asiakkaiden suusta kuultuna.

Työkaverina Hanna on huolehtiva, puhelias ja muita ajatteleva. Neuvolan organisaattori ja Tiiminvetäjä, joka huolehtii asioiden sujumisesta sekä työpaikan viihtyvyydestä ja kollegoiden jaksamisesta. Emännöi ja suunnittelee sujuvasti ”talon” pienet sekä suuremmatkin juhlat.

Lämmöllä onnitellen Tyyneä vuosimallia 2022!