Vuoden 2024 Tyyne: Stina Söderlund

6.10.2024

Stinan uratarina:

Stina Söderlund, elintapaohjaaja/terveydenhoitaja, on valittu vuoden 2024 Varsinais-Suomen Tyyneksi.

Tyynenpäivää juhlitaan vuosittain 18.9, joka on kansallinen terveydenhoitajapäivä ja myös Tyynen nimipäivä.

Jo vuosikymmenten ajan Terveydenhoitajaliiton terveydenhoitajayhdistyksissä ympäri Suomen on juhlittu Tyynenpäivää maamme ensimmäisen terveydenhuoltoneuvoksen Tyyne Luoman (1893–1970) kunniaksi.

Tyyne Luoma oli terveydenhuoltoalan pioneeri, joka edisti keskitetyn ennaltaehkäisevän terveydenhuollon kehitystä ja terveyssisarkoulutuksen syntyä. Hän uudisti terveydenhoitajatyön koulutusta ja työnkuvaa, ja oli yksi Terveydenhoitajaliiton perustajajäsenistä.

Ammattitaitoa ja empatiaa

Stina on pitkän linjan terveydenhoitaja, joka on rakentanut uransa vahvan ammattitaidon ja aidon empatiansa varaan. Valmistuttuaan terveydenhoitajaksi vuonna 1994, hän toimi lähes kaksi vuosikymmentä työterveyshoitajana yksityisellä sektorilla. Tänä aikana Stina tuli tunnetuksi siitä, että hän kohtasi jokaisen potilaan ammattitaitoisesti ja välittäen.

Vuonna 2023 Stina päätti siirtyä julkiseen terveydenhuoltoon kaivatessaan uusia haasteita. Hän aloitti sairaanhoitajana Paraisten terveyskeskuksessa lääkärin vastaanotolla ja siirtyi pian elintapaohjaajaksi, rooliin, joka mahdollisti hänelle omannäköisen työnkuvan luomisen. Stina on tuonut mukanaan monipuolisen osaamisensa, kehittänyt toimintatapoja ja verkostoitunut aktiivisesti, mikä on tehnyt hänestä arvokkaan osan työyhteisöä.

Vapaa-ajallaan Stina on ollut lähes 20 vuotta aktiivisesti mukana Suomen Punaisen Ristin Paraisten jaostossa, missä hän on toiminut monissa tehtävissä. ”Tämä on aktiivinen harrastus, mikä antaa minulle vastapainoa työlle”, Stina toteaa.

Stina on esimerkki siitä, kuinka pitkäaikainen sitoutuminen omaan työhön ja jatkuva itsensä kehittäminen voivat tuoda merkityksellisyyttä sekä omalle että muiden elämälle. Hänen työnsä keskiössä on aina potilas, jonka hyvinvointi ja tarpeet ohjaavat Stinan jokapäiväistä tekemistä. Stina kohtaa jokaisen potilaan yksilönä, kuunnellen, tukien ja kannustaen heitä elintapamuutoksissa sekä terveyden edistämisessä. Hänen empaattinen ja myötätuntoinen lähestymistapansa luo luottamuksellisen ilmapiirin, jossa potilaat tuntevat itsensä kuulluiksi ja ymmärretyiksi. Stinan vahva halu auttaa ja tehdä työtä sydämellä näkyy hänen tavassaan luoda yhteys potilaisiin.

Kollegoiden keskuudessa Stina tunnetaan iloisena ja auttavaisena työtoverina, joka ei pienistä hätkähdä. Hänen positiivinen asenteensa ja kyky sietää stressiä tekevät hänestä työyhteisön voimavaran, joka on valmis venymään ja auttamaan aina tarvittaessa. Stina on joustava ja mukautuu helposti erilaisiin työtehtäviin, tuoden mukanaan iloa ja positiivisuutta päivittäiseen työskentelyyn. ”Turhista valittaminen on kuluttavaa. Työssä viihtyy ja jaksaa paremmin, kun asioita katsoo enemmän positiivisten lasien läpi”, hän toteaa.

Stinas karriärberättelse:

Stina Söderlund, livsstilsrådgivare/hälsovårdare, har valts till Årets Tyyne 2024 i Egentliga Finland.

Tyynes dag firas årligen den 18 september, som är den nationella hälsovårdar dag och även Tyynes namnsdag. I flera årtionden har hälsovårdar dag firats av hälsovårdsföreningarna inom Hälsovårdsförbundet runt om i Finland till ära av vårt lands första hälsovårdsrådgivare, Tyyne Luoma (1893–1970).

Tyyne Luoma var en pionjär inom hälsovården som främjade utvecklingen av en centraliserad förebyggande hälsovård och var med om att skapa hälsosysterskolan. Hon förnyade utbildningen och yrkesrollen för hälsovårdare och var en av grundarna till Hälsovårdsförbundet.

Yrkeskompetens och empati

Stina är en erfaren hälsovårdare som har byggt sin karriär på stark yrkeskompetens och genuin empati. Efter att ha utexaminerats som hälsovårdare 1994 arbetade hon i nästan två decennier som företagshälsovårdare inom den privata sektorn. Under den här tiden blev Stina känd för sitt professionella och omtänksamma bemötande av varje patient.

År 2023 beslutade sig Stina för att söka nya utmaningar och övergick till den offentliga hälsovården. Hon började vid Pargas hvc som sjuksköterska på läkarmottagningen och gick snart över till rollen som livsstilsrådgivare, en position som gav henne möjlighet att skapa en arbetsbeskrivning som passade henne. Stina har tillfört sin mångsidiga kompetens, utvecklat arbetssätt och nätverkat aktivt, vilket har gjort henne till en värdefull del av arbetsgemenskapen.

På sin fritid har Stina varit aktiv inom Finlands Röda Kors avdelning i Pargas i nästan 20 år, där hon har haft flera uppgifter. ”Detta är en aktiv hobby som ger mig balans till arbetet”, säger Stina.

Stina är ett exempel på hur långsiktigt engagemang i sitt arbete och kontinuerlig självutveckling kan ge mening både för en själv och för andra. I centrum av hennes arbete står alltid patienten, vars välmående och behov styr Stinas dagliga verksamhet. Stina bemöter varje patient som en individ, lyssnar, stöder och uppmuntrar dem i livsstilsförändringar och hälsofrämjande åtgärder. Hennes empatiska och medkännande tillvägagångssätt skapar en förtroendefull atmosfär där patienterna känner sig hörda och förstådda. Stinas starka vilja att hjälpa och arbeta med hjärtat visar sig i hennes förmåga att skapa en genuin kontakt med sina patienter.

Bland kollegorna är Stina känd som en glad och hjälpsam arbetskamrat som inte låter sig skrämmas av småsaker. Hennes positiva inställning och förmåga att hantera stress gör henne till en resurs för arbetsgemenskapen, alltid redo att ställa upp och hjälpa när det behövs. Stina är flexibel och anpassar sig lätt till olika arbetsuppgifter, och sprider glädje och positivitet i det dagliga arbetet. ”Att klaga i onödan är utmattande. Man trivs och orkar bättre i arbetet om man ser saker genom mer positiva glasögon”, säger hon.